Waniey Mahassan


Allah doesn't burden a soul beyond it's scope ♥



Semua penulis akan mati. Hanya karyanya yang akan terus abadi. Maka tulislah sesuatu yang akan dapat membahagiakan dirimu di akhirat nanti.





~ FACEBOOK PENULIS~





- Coretan -
- Intro Penulis -
- Renungan Bersama-
- Ukhuwah -













"Selamat Tinggal"
Huurun aini jannati
Sahabat Mujahidah
Tunjuk kan ku jalan yang lurus
Lukisan bercerita
Dakwat, berus dan serban




Maksud nama sendiri?

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم . السلام عليكم



Alhamdulillah, parents letak nama yang baik-baik untuk saya, wahal dalam agama islam sendiri menganjurkan pemilihan nama yang baik, sebab ianya melambangkan identiti seseorang dan sekurang-kurangnya pilihlah nama yang membawa maksud yang baik.

Masa kecil-kecil dulu, selalu sangat terfikir, kenapa mak ayah letak nama Syafawani? Kenapa tidak Syazwani? atau Hazwani? Kenapa dan kenapa nama Syafa itu perlu ada? Terasa pelik pada nama sebab jarang orang letak nama 'Syafawani'.

Masa tu tak suka betul orang panggil Syafa, sebab macam ganjil. Tapi tak pernah langsung ada rasa nak tanya mak maksud nama sendiri. Kadang-kadang terasa nk tukar nama pun ada. Haha. Budak-budak kan, tak fikir jauh, tak pernah pernah fikir panjang, hehe.

Bila dah besar ni, baru terfikir nak cari maksud untuk nama diri. Akhirnya, jumpa juga maksud nama Syafawani. Dan rupanya, indah-indah maksud nama yang mak bagi. Syafa (Penawar) & Wani (Mutiara). Alhamdulillah, baru sedar nama yang parents bagi sebenarnya yang terbaik buat kita. Hmm.. Menyesal pulak nak tukar nama dulu. Kikiki.

Guys, cuba share sikit maksud nama semua. Mana la tahu boleh letak nama untuk anak ke nanti. Ngee.


Wassalam . 


Bukan Allah tak tahu derita hidupmu, retaknya hatimu, sengsaranya sukmamu. Mungkin itulah yang DIA mahukan kerana DIA tahu, hati yang sebeginilah selalunya lebih lunak dan mudah untuk dekat & akrab antara DIA dan kamu ♥




Older Post