Waniey Mahassan


Allah doesn't burden a soul beyond it's scope ♥



Semua penulis akan mati. Hanya karyanya yang akan terus abadi. Maka tulislah sesuatu yang akan dapat membahagiakan dirimu di akhirat nanti.





~ FACEBOOK PENULIS~





- Coretan -
- Intro Penulis -
- Renungan Bersama-
- Ukhuwah -













"Selamat Tinggal"
Huurun aini jannati
Sahabat Mujahidah
Tunjuk kan ku jalan yang lurus
Lukisan bercerita
Dakwat, berus dan serban




La tahzan, Innallaha ma'ana
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم . السلام عليكم 

"La tahzan, Innallaha ma'ana"
Selalu sangat dengar orang duk sebut benda ni. Tapi faham tak apa maksudnya? Wani share yea buat yang tak tahu :) Maksudnya, 'jangan bersedih, sesungguhnya Allah bersama-sama dengan kita'

Siapa yang tak pernah sedih? Sedangkan Nabi Muhammad SAW pun ada kisah sejarah sedih hidup baginda yang tersendiri, apakan daya kita umatnya. Bila dah sedih, mesti kita menangis, kan? Menangis tu perlu, kalau tak, apa guna nya air mata? Allah dah bagi nikmat, jadi gunakan dengan sebaiknya.

Tapi, kalau nak bersedih tu, biarlah bertempat. Nak menangis, boleh. Allah, tapi tak dapat ke konsert kpop pun menangis jugak ke kawan? Maaf yea, tapi macam kelakar pula. Sedangkan ke surau/masjid pun jarang nak pijak. Ya Allah, muhasabah sikit sebelum ke mana-mana yea.

Seterusnya, ada yang sedih. Tapi suka meluahkan perasaan dekat blog, facebook, twitter, segala laman sosial yang ada. Kenapa? Jangan di pendam dalam hati. Allah ada tempat untuk berbagi. Terang lagi bersuluh Allah kata "Innalaha ma'ana" , cukup untuk kalian faham itu. Jadi kalau luahkan dekat laman soaial, ramai pengelike, tenang kah jiwa anda? Saya rasa tak. Bertambah kusut adalah. Ingat yea, facebook, blog tak ada kuasa nak hilangkan kesedihan kita tu :)

Kalau lah anda-anda semua bersedih kerana dosa, menangis kerana kesilapan lalu, yang tu boleh. Dan cepatkan taubat nasuha tu. Sedih tapi tak berubah langsung, tiada guna juga. Pintu taubat Allah yang lebih luas dari langit dan bumi sentiasa terbuka. Pesan saya, usah sedih jika dibenci manusia, sedih lah apabila tiada yang akan mengasihimu di akhirat kelak :)
Friends, you're not alone. Allah always be there. Thankyou Allah 


 

Amalkan doa yang diajar Nabi SAW. InsyaAllah, bila dah amalkan, hati akan rasa tenang :


-Coretan ini nasihat buat diri saya sendiri-


Bukan Allah tak tahu derita hidupmu, retaknya hatimu, sengsaranya sukmamu. Mungkin itulah yang DIA mahukan kerana DIA tahu, hati yang sebeginilah selalunya lebih lunak dan mudah untuk dekat & akrab antara DIA dan kamu ♥




Older Post | Newer Post