Waniey Mahassan


Allah doesn't burden a soul beyond it's scope ♥



Semua penulis akan mati. Hanya karyanya yang akan terus abadi. Maka tulislah sesuatu yang akan dapat membahagiakan dirimu di akhirat nanti.





~ FACEBOOK PENULIS~





- Coretan -
- Intro Penulis -
- Renungan Bersama-
- Ukhuwah -













"Selamat Tinggal"
Huurun aini jannati
Sahabat Mujahidah
Tunjuk kan ku jalan yang lurus
Lukisan bercerita
Dakwat, berus dan serban




sebenarnya LELAKI

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم . السلام عليكم 


Post kali ni sebenarnya untuk insan yang bergelar 'lelaki'. Jadi kalau ada muslimah yang nak baca pun, apa salahnya kan?

Tiba hari jumaat. Cuba tengok dekat masjid-masjid berhampiran. Alhamdulillah, saf semua penuh. Tapi ada juga segelintir kaum adam yang masih lagi 'berkurung dalam bilik'.
Tahniah yea buat kaum adam yang berjaya sempurnakan pernitahNYA. 

Tapi kadang-kadang, ada juga syabab(pemuda) yang solat bila tiba . . . . . 


Bukan ke lelaki ni KETUA KELUARGA? Tak gentleman lah kalau cuma solat macam ni.. Nanti siapa nak bimbing keluarga? Sama-sama ke JannahNYA? siapa? siapa??

Tolong lah. Ni bukan permintaan saya. Tapi permintaan muslimah yang lain juga. Berubah lah akhi.. Siapa kelak yang akan membimbing kami?? Mujahid mana yang akan bermujahadah menegakkan agamaNYA?

Selama ni kita selalu dengar 'wanita solehah itu mahal', tapi kali ni saya katakan yang lelaki soleh itu BERNILAI :)

Nak tahu tak, lelaki yang menawarkan diri untuk menikahi seseorang wanita itu lebih GENTLEMAN daripada lelaki yang menawarkan diri untuk bercouple. Couple? Boleh jamin ke?

Tidak dibenarkan seorang lelaki itu duduk berdua-duaan dengan wanita tanpa dihadiri MUHRIM (Hadis riwayat bukhari & muslim)

Di sini, saya bukan nak mengata. Bukan juga nak menghina. Tapi kalau siapa yang terasa.. Cepat-cepat berubah yea..

Syabab, usah kau menjadi PUTERA RAJA. Cukup kamu sebagai PUTERA AGAMA.





Bukan Allah tak tahu derita hidupmu, retaknya hatimu, sengsaranya sukmamu. Mungkin itulah yang DIA mahukan kerana DIA tahu, hati yang sebeginilah selalunya lebih lunak dan mudah untuk dekat & akrab antara DIA dan kamu ♥




Older Post | Newer Post