Waniey Mahassan


Allah doesn't burden a soul beyond it's scope ♥



Semua penulis akan mati. Hanya karyanya yang akan terus abadi. Maka tulislah sesuatu yang akan dapat membahagiakan dirimu di akhirat nanti.





~ FACEBOOK PENULIS~





- Coretan -
- Intro Penulis -
- Renungan Bersama-
- Ukhuwah -













"Selamat Tinggal"
Huurun aini jannati
Sahabat Mujahidah
Tunjuk kan ku jalan yang lurus
Lukisan bercerita
Dakwat, berus dan serban




Ukhuwah Fillah

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم . السلام عليكم 

Selalu sangat kita dengar orang sebut 'ukhuwah fillah'. Maksudnya 'bersaudara kerana Allah' Bila bercakap soal ukhuwah, mesti lah teringat dekat sahabat kita, kan? Beruntung lah siapa yang ada sahabat sejati.. Kenapa? Susah tau nak cari sahabat yang betul-betul sejati ni..

Semua orang tahu, sahabat sejati ni sanggup korban kan apa je untuk kita.. Susah senang kita kongsi sama-sama.. Dia terima diri kita seadanya. Dia berkawan dengan kita seikhlasnya. Dia cuba bagi yang terbaik buat kita.. Tapiiii... Ada satu lagi ciri yang melayakkan dia di gelar 'sahabat sejati'. Wani rasa yang ni memang super duper sejati ni...

Bukan setakat yang wani senaraikan tadi.. Tapi, dia AKAN BIMBING kita kembali ke jalan-NYa. Dia akan tegur bila kita buat benda yang bercanggah dengan agama. Dia share segala ilmu baik dengan kita. Dia sanggup buat semua tu demi sama-sama menuju ke jannah-NYA. 
Itu baru namanya 'ukhuwah fillah ilal jannah' Walaupun dia tahu dengan tegurannya mampu buat orang terluka, sekurang-kurangnya dia cuba. Dia tak nak kawan-kawan nya menderita.

Haa, yang tu baru betul betul betul SEJATI. Tapi tak bermakna yang tak tegur pun, TIDAK SEJATI. Tepuk dada, tanya iman. Setiap orang berbaza pandangan. Ini cuma pada pendapat wani je. Siapa yang setuju, alhamdulillah.

Tolonglah, jauhkan hati dari sukzon (bersangka buruk) Terkadang kita mungkin terasa dengan dia. Tapi kalau iman dapat terima apa yang diucapkannya, insyaAllah persahabatan tu akan kekal lama :) Sentiasa berlapang dada dengannya..

Tapi benarlah orang kata, mencari sahabat sejati umpama mencari sebutir permata disebalik timbunan kaca. Allah... payah kan? Masih kah ada? Seberapa ramai? Mungkin satu dalam seribu.. Wallahua'lam.. Hari ni mungkin mereka ada. Esok-esok pula? Hargai sebelum dia PERGI bertemu ILLAHI..




Sahabatku, terima kasih buat segalanya. Ukhuwah fillah fin jannah, insyaAllah. Allahumma amin...



Bukan Allah tak tahu derita hidupmu, retaknya hatimu, sengsaranya sukmamu. Mungkin itulah yang DIA mahukan kerana DIA tahu, hati yang sebeginilah selalunya lebih lunak dan mudah untuk dekat & akrab antara DIA dan kamu ♥




Older Post | Newer Post